+66 89 620 99 57 info@clickcompany.nl

AdWords in vergelijking met SEO.

 

AdWords en zoekmachine optimalisatie richten zich beiden op de meest relevante en winstgevende zoekwoorden in relatie tot bijvoorbeeld producten, diensten, een bedrijf en of naamsbekendheid. Aan de andere kant, in relatie tot marketing, hebben zij beiden een ander uitgangspunt.

 

SEO door Click Company

SEO Gespeld in Scrabble Stenen

Wat is SEO?

SEO staat voor zoekmachine optimalisatie (Search Engine Optimisation) en is een onderdeel van digitale marketing die zich toespitst op het toegankelijk maken van een website voor zoekmachines en nog belangrijker, die zich inzet om een website relevant en interessant te maken voor de eindgebruiker.

SEO is het proces van het vermeerderen van het aantal website bezoekers door zo hoog mogelijk getoond worden in Google voor bepaalde zoekwoorden en termen die relevant zijn ten aanzien van een website. Dat kunnen de diensten, producten of andere elementen zijn die worden aangeboden.

Zoekmachine optimalisatie helpt een website ‘organisch’ of ‘natuurlijk’ hoger te scoren in de zoekmachine resultaten pagina’s. Dat houdt in dat een website voor bepaalde zoekwoorden zo hoog mogelijk op de eerste pagina van Google getoond wordt, zonder dat daar advertentie kosten voor betaald worden.

 

Organische Zoekresultaten in Google

Organische Zoekresultaten Pagina

Waar richt een SEO Campagne zich op?

Een goede SEO Campagne optimaliseert een website voor onder andere de onderstaande aspecten:

  • Relevante zoekwoorden
  • Inkomende links
  • Uitgaande links
  • Interne links
  • Tekstuele content
  • Visuele content
  • Gebruiksvriendelijkheid
  • De laad snelheid van een website
  • Technische aspecten
  • Mobiele bruikbaarheid

Wanneer een website optimaal geoptimaliseerd is ten aanzien van de meest belangrijke SEO elementen zien zoekmachines een website als relevant en interessant en zodanig zal de website op een goede positie in de zoekresultaten pagina’s getoond worden.

 

AdWords Kwaliteits Management door Click Company

AdWords Management door Click Company

Wat is Google AdWords?

AdWords is een platform gecreëerd door Google, dat het mogelijk maakt om advertenties te tonen boven alle ‘organische’ zoekresultaten. Dit kan zowel op alle Google pagina’s als op hun geaffillieerde partner websites en applicaties.

AdWords maakt het mogelijk om advertenties te tonen aan een specifieke doelgroep aan de hand van de zoekwoorden die zij op het internet gebruiken. Deze internet gebruikers klikken vervolgens op de advertenties en worden zo naar een website of landingspagina geleid.

De advertenties die getoond worden door Google worden ook wel Pay Per Click (PPC) advertenties genoemd, omdat er een bedrag betaald wordt per click op een advertentie.

Met andere woorden, er wordt een klein bedrag betaald om internetgebruikers naar een website te sturen. Wanneer dit bedrag lager ligt dan bijvoorbeeld het product dat door de bezoekers op de website aangekocht wordt, creëert men een positief rendement op de investering.

Door naast zoekwoorden bijvoorbeeld ook te focussen op het taalgebruik in de advertenties, de taal en de locatie van de zoekers, computers of mobiele apparaten, demografische gegevens, voorkeuren en interesses, landingspaginas en het tijdstip waarop de advertenties getoond worden kan een campagne optimaal afgesteld worden om het juiste publiek te bereiken en de meeste impressies, clicks en conversies te behalen.

Wanneer men het juiste publiek aanspreekt wordt het ook makkelijker om hun over te halen een aanschaf te doen of een contact formulier in te vullen op de website waar de advertenties naartoe leiden.

AdWords Advertenties op een zoekresultaten pagina.

Betaalde advertentie resultaten op een Google Zoekpagina

SEO in vergelijking met AdWords

 

De meeste omzet, leads en verkopen op de korte en lange termijn worden behaald met een gebalanceerde combinatie van SEO en AdWords.

Ook wanneer een bedrijf of producten al veel bekendheid genieten bij het grote publiek, is het nog steeds van belang om een AdWords campagne te runnen. Alleen al om nieuwe cliënten aan te trekken die nog niet bekend zijn met het product of bedrijf en zo het klantenbestand uit te breiden.

 

Kiezen tussen AdWords en SEO?


Het is belangrijk om een weloverwogen beslissingen te nemen ten aanzien van budget en budget allocatie. Hieronder een aantal punten waar zoal aan gedacht moeten worden:

    • Wanneer een website goed wilt scoren voor bepaalde zoek termen heeft SEO een langere aanlooptijd dan AdWords, daarbij is SEO een lange termijn investering waar betaald dient te worden voor de diensten van de ingehuurde SEO specialisten. Daartegenover staat dat er met SEO geen bedrag per click betaald hoeft te worden, wat bij AdWords wel het geval is.
    • SEO is geen eenmalige investering, er is continue optimalisatie nodig om de posities in de ‘organische’ resultaten te behouden. Door er voor te zorgen dat de resultaten van de SEO strategie groter zijn dan de investering in SEO, zorgt men er voor dat over de gehele looptijd er een continue stroom van inkomende bezoekers en website verkopen gerealiseerd wordt. SEO zou dan ook de lange termijn strategie moeten zijn voor elk bedrijf dat zich online profileert.
    • AdWords levert vrijwel meteen het gewenste resultaat op en een campagne kan dan ook direct aan of uit gezet worden wanneer de resultaten niet bevredigend zijn. Dit kan handig zijn wanneer er snel nieuwe clienten gevonden dienen te worden of wanneer een nieuwe website gebouwd wordt die nog niet geoptimaliseerd is, maar al wel bezoekers wilt aantrekken.
    • Afhankelijk van de manier waarop experts een AdWords campagne opzetten garandeert deze bijna altijd dat de advertenties op de eerste zoekresultaten pagina van Google getoond worden. Dit hoeft natuurlijk niet zo te zijn wanneer iemand met minder expertise een campagne opzet en zich richt op niet relevante zoekwoorden, zoekwoorden met een laag zoek volume of de campagne niet zo optimaal mogelijk instelt.
    • SEO richt zich op zoekwoorden met een hoog zoek volume die geïmplementeerd worden in de tekstuele content van uw website. AdWords vereist geen directe wijzigingen aan uw website’s inhoud, er hoeft alleen een prestatie tracking code geïnstalleerd te worden in de back-end van uw website.
    • AdWords maakt het mogelijk om snel en effectief aanpassingen te maken die van invloed kunnen zijn op de bezoekers die een campagne wilt aantrekken. Dit kan handig zijn als er snel nieuwe cliënten gevonden moeten worden.
    • AdWords advertenties worden boven alle zoekresultaten getoond, hetgeen op een mobiel scherm soms het enige is dat iemand ziet. Dat houd in dat een advertentie dus de volle aandacht krijgt tegenover de competitie op de zelfde pagina.
    • AdWords maakt het makkelijk om een lange lijst aan variaties van zoekwoorden te gebruiken en op die manier in veel zoekresultaten getoond te worden.
    • In AdWords kunnen er negatieve zoekwoorden ingesteld worden. Deze optie maakt het mogelijk om advertenties niet te tonen voor zoek termen die niet relevant zijn. Bijvoorbeeld; wanneer een website dames schoenen verkoopt kan de term ‘man’ of ‘mannen’ als negatief zoekwoord gekozen worden. Hierdoor worden de advertenties wel getoond voor zoekwoorden als ‘schoenen’ en ‘dames schoenen’, maar niet voor termen als ‘schoenen voor mannen’.
    • AdWords wordt getoond op meer websites en applicaties dan alleen de Google zoekresultaten. Hierdoor wordt het bereik van een campagne aanzienlijk vergroot.
    • AdWords is een goede methode om leads en verkopen te creëren op de korte termijn. SEO doet precies hetzelfde maar is relevanter op de lange termijn, waardoor een combinatie van beiden er voor zorgt dat leads en verkopen nu maar ook in de toekomst binnen blijven stromen.

Samenvattend

Gelukkig hoeft er niet gekozen te worden tussen AdWords of SEO. Het zijn beiden middelen die uiteindelijk hetzelfde doel nastreven, namelijk, een groei in online traffic, het vergaren van leads en het vergroten van online succes. Een combinatie van beiden zorgt voor de beste resultaten op de korte en lange termijn ten aanzien van zichtbaarheid, bedrijfs groei, leads en sales.

Aansluitend, is het belangrijk om altijd de eindgebruiker van een website in het achterhoofd te houden wanneer een SEO of SEM Campagne wordt opgezet.

Creëer een website en plaats content op die website die op de eingebruiker gericht is, zo transformeert men website clicks in daadwerkelijke omzet.

Heeft u aanvullende vragen over SEO of AdWords die in dit artikel nog niet behandeld zijn, of wilt u graag een AdWords, SEO of combinatie campagne starten? Stuur ons dan een bericht, wij zijn u graag van dienst.